Vuoden alkupuoliskolla työllisyyden vuosikasvu hidastui 1,1 prosenttiin ja työvoiman tarjonnan kasvu tyrehtyi kokonaan. Työllisyyden trendi kääntyi alkuvuonna jalostuselinkeinojen (teollisuus ja rakentaminen) vetäminä.
Useat indikaattorit viittaavat työmarkkinoiden vedon hiipumiseen loppuvuonna. Tilastokeskuksen tuorein suhdannekuvaaja ennakoi teollisuuden ja rakentamisen työllisyystrendin laskun jyrkentyvän lähikuukausina. Palvelualojen suhdannekuvaaja viittaa palvelutyön kysynnän trendin jatkavan loivaa nousuaan loppuvuonna.
Työvoimatiedustelun mukaan kokoaikatyötä tekevien määrä supistui ja osa-aikaisuus yleistyi alkuvuonna. Työnantajien rekrytointihalukkuuden kasvu taittui toisella neljänneksellä, kun yksityisen sektorin työnantajat vähensivät työpaikkailmoittelua. SAK:n julkaiseman toisen neljänneksen tilaston perusteella yhteistoimintaneuvottelujen piirissä olevan henkilöstön määrä yli kaksinkertaistui alkuvuonna.
Tänä vuonna työllisten määrän arvioidaan kasvavan 0,9 prosenttia. Teolliset työpaikat vähenevät 0,8 prosenttia ja rakennusalan työllisyys ei enää kasva. Kaupan ala työllistää 1,5 prosenttia viimevuotista enemmän ja yrityspalveluissa (ml. informaatio- ja viestintä) työpaikkojen määrä lisääntyy runsaat 3 prosenttia. Henkilökohtaisten palvelujen toimialan (mm. terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut) henkilöstömäärä pysyy ennallaan.
Kansantalouden työllisyysasteen arvioidaan nouseva tänä vuonna 0,8 prosenttiyksikköä 72,5 prosenttiin. Työvoiman tarjonnan kasvun odotetaan taittuvan, mikä pudottaa työttömyysasteen 0,9 prosenttiyksiköllä 6,5 prosenttiin.
Vuosina 2020–2021 kokonaistuotannon kasvu hidastuu entisestään, keskimäärin 1 prosenttiin, vaisun vientikysynnän sekä reaalisen ostovoiman kasvun heikkenemisen takia.
Jalostuselinkeinoissa työllisyys supistuu molempina vuosina runsaat 1 prosenttia. Teollisuuden työpaikat vähenevät 1 prosentin vuosivauhtia ja rakennustyön kysyntä supistuu vuosittain 2 prosenttia.
Viennin kasvun hidastuminen ja rakennustuotannon ajautuminen lähelle taantumaa vähentävät tavara- ja laitetoimituksia, joten kuljetusalan työpanoksen kysyntä vähenee. Kuljetuksen ja varastoinnin toimialalla työllisyyden arvioidaan kasvavan tänä ja ensi vuonna keskimäärin 0,5 prosenttia.
Yksityisillä palvelualoilla työn kysyntä kasvaa keskimäärin 0,3 prosentin vuosivauhdilla. Kotitalouksien kulutuskysynnän kasvun hidastuminen supistaa kaupan alan työn kysyntää keskimäärin 0,5 prosenttia vuodessa.
Yrityspalveluissa työn kysynnän ennustetaan kasvavan vajaan 0,5 prosentin vuositahtia, ja uusia työpaikkoja syntyy etenkin tietointensiivisille aloille kuten informaatiopalveluihin ja korkeaa teknistä osaamista vaativiin ammatteihin.
Yksityisissä henkilökohtaisissa palveluissa (ml. kolmannen sektorin toimijat) työllisten määrän kasvu hidastuu keskimäärin 1 prosenttiin. Hallituksen päätökset lisätä henkilöstöä julkiseen terveydenhuoltoon ja sosiaalipalveluihin hidastavat toimialan työllisyyden kasvua.
Henkilökohtaisten palvelujen toimialaan lukeutuvan laajan järjestökentän työllisyysnäkymät ovat lupaavat, kun valtio käynnistää lukuisan määrän uusia kokeilu- ja kehityshankkeita (liittyen hallitusohjelman tulevaisuusinvestointeihin).
Hallituksen talousohjelman toteuttaminen vauhdittaa julkisyhteisöjen työn kysynnän 1 prosentin vuosikasvuun vastaten keskimäärin 6 000 henkilön lisäystä vuodessa. Julkisia menoja lisätään tuntuvasti (hallitusohjelman pysyvät lisämenot) ensi vuonna ja jatketaan vuonna 2021, joten uusia työtilaisuuksia avautuu runsaasti julkishallintoon ja koulutuksen eri tasoille sekä julkisten peruspalvelujen tuotantoon (sairaalat, terveyskeskukset, päivä- ja hoivakodit).
Työllisyyden kasvun ennustetaan vaimenevan 0,2 prosenttiin lähivuosiksi eli vuosittain työpaikkojen määrä lisääntyy keskimäärin 4 000 henkilöä. Valtion ja kuntien laajeneviin tehtäviin palkataan väkeä enemmän kuin sitä yksityiseltä sektorilta vapautuu.
Ekspansiivisen finanssipolitiikan vauhdittamana työllisyysaste kohoaa ennustejakson lopulla 73,0 prosenttiin ja työttömyysaste alenee 5,8 prosenttiin.
Erä | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Väestö | 5 462 | 5 481 | 5 501 | 5 508 | 5 518 | 5 528 | 5 538 | 5 548 |
Työikäinen väestö1) | 4 096 | 4 102 | 4 109 | 4 115 | 4 124 | 4 130 | 4 131 | 4 122 |
Työvoima | 2 679 | 2 689 | 2 685 | 2 707 | 2 741 | 2 742 | 2 740 | 2 738 |
Työlliset | 2 447 | 2 437 | 2 448 | 2 474 | 2 539 | 2 562 | 2 568 | 2 571 |
Työttömät | 232 | 252 | 237 | 233 | 203 | 179 | 173 | 167 |
Tehdyt työtunnit (milj.) | 4 103 | 4 100 | 4 112 | 4 137 | 4 236 | 4 273 | 4 277 | 4 278 |
Osallistumisaste, % | 65,4 | 65,6 | 65,3 | 65,8 | 66,5 | 66,4 | 66,3 | 66,4 |
Työllisyysaste2), % | 68,4 | 68,1 | 68,7 | 69,6 | 71,7 | 72,4 | 72,7 | 72,8 |
Työttömyysaste, % | 8,7 | 9,4 | 8,8 | 8,6 | 7,4 | 6,5 | 6,3 | 6,1 |
1) 15–74 -vuotiaat. | ||||||||
2) Työllisten osuus työikäisestä (15–64 -vuotiaat) väestöstä. | ||||||||
Lähde: Tilastokeskus. | ||||||||
S19.2/e01tElinkeinoelämän tutkimuslaitos (ETLA) |
Toimiala | TOL-02 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Alkutuotanto | A,B | 109 | 109 | 101 | 99 | 101 | 103 | 104 | 104 |
Koko teollisuus | C,D,E | 359 | 352 | 356 | 354 | 361 | 361 | 357 | 355 |
Rakentaminen | F | 169 | 169 | 178 | 187 | 198 | 201 | 198 | 193 |
Kauppa- ja majoitustoiminta | G,H | 376 | 371 | 376 | 367 | 378 | 385 | 383 | 381 |
Liikenne | I | 140 | 137 | 141 | 140 | 143 | 144 | 145 | 145 |
Informaatio ja viestintä | I-J | 100 | 106 | 101 | 106 | 115 | 121 | 123 | 124 |
Rahoitus- ja liike-elämää palveleva toiminta | J,K | 343 | 350 | 346 | 364 | 368 | 376 | 376 | 379 |
Julkiset ja muut yht.palv. | L-O | 839 | 834 | 841 | 853 | 870 | 865 | 876 | 882 |
josta julkisyhteisöt | 673 | 668 | 658 | 674 | 673 | 659 | 667 | 673 | |
Palvelut yhteensä | 1798 | 1799 | 1805 | 1829 | 1873 | 1891 | 1902 | 1911 | |
Toimiala tuntematon | X | 12 | 8 | 8 | 5 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Koko kansantalous | 2 447 | 2 437 | 2 448 | 2 474 | 2 540 | 2 562 | 2 568 | 2 571 | |
1) Toimialaluokitus 2002. | |||||||||
Lähde: Tilastokeskus. | |||||||||
S19.2/e02tElinkeinoelämän tutkimuslaitos (ETLA) |